banner jamieson odborne clanky na posilnenie imunity antioxidanty
ilustracne jamieson odborne clanky na posilnenie imunity antioxidanty
« vissza

Miért és hogyan erősítsük immunrendszerünket?

03.04.2013

Nyomtatás

Szervezetünk folyamatos küzdelemben áll a környezetből támadó mikroorganizmusokkal. A védekező feladatot az immunrendszer összetett működése végzi. Fő elemei a fehérvérsejtek és a vérben keringő fehérjék, valamint a hírvivő anyagok. A baktériumok, vírusok, gombák és élősködők közül egyesek egészséges embereket is megtámadnak (pl. influenza), mások sérült immunitásúakban okoznak betegséget (pl. a Pseudomonas aeruginosa baktérium). Sokan nem tudják, de az immunvédelem daganatellenes feladatokat is ellát.

Az immunrendszer működése három módon lehet elégtelen: éretlenség, genetikai hiba, másodlagos ártalom.

Az őszi és téli hónapok beköszöntével egyre többen fáznak meg, lesznek betegek, vagy rosszabb esetben az influenza miatt esnek ágynak. Mindez köszönhető az időjárás olyan megváltozásának – a lehűlésnek, esőknek, nyirkossá vált levegőnek –, amely kedvez a kórokozóknak. Rövidebbek lesznek a nappalok, s ez is hatással van közérzetünkre. Kevesebb időt töltünk a szabadban, télen pedig már a nyáron bevitt vitaminforrások is kezdenek teljesen kiürülni.

Az immunerősítés alapköve a helyes táplálkozás. A bélrendszerünkben dől el, hogy a szervezetünk mennyi vitamint, ásványi anyagot képes majd hasznosítani. A bélflóra nemcsak a táplálékok lebontásában vesz rész, hanem képes a nem kívánatos baktériumokkal, gombákkal és vírusokkal szemben megvédeni, illetve a számunkra nélkülözhetetlen vitaminokat is megtermeli. A bélflóra megóvása érdekében együnk naponta élőflórás joghurtot és rostban gazdag zöldséget, gyümölcsöt (cékla, retek, brokkoli, alma, déli gyümölcsök).

Töltsünk minél több időt a friss levegőn, mozogjunk (séta, kocogás) a szabadban, ügyelve a megfelelő, réteges öltözködésre. Emellett fontos az egész test lazítása, mellyel a stressz ellen küzdhetünk. Érdemes rendszeresen szaunába járni, ami nagyon hatékony salaktalanító, immunerősítő és értorna, valamint nagyon fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.

A meghűlés, más szóval nátha, a felső légutak heveny vírusos fertőzése következtében alakul ki. Ilyenkor a vírusok megtelepszenek a nyálkahártyában, emiatt jönnek létre a jellegzetes helyi és általános tünetek.

Az influenza (grippe) egy vírus által okozott fertőző betegség. A kórokozók emlősöket (pl. ember, sertés, ló) és madarakat (pl. vadkacsa) képesek megfertőzni. A betegség az emberek között cseppfertőzéssel vagy közvetlen érintkezés (pl. váladékkal szennyezett kéz) útján terjed. Fő tünetei a hirtelen kezdődő láz, izomfájdalom, elesettség, később pedig száraz köhögés. Különösen időseknél, súlyos szövődmények léphetnek fel.

Legfontosabb rizikófaktornak az immunrendszer legyengült állapotát tekintjük. Ezért is gyakori a meghűlés a téli hónapokban, amikor szervezetünk kevesebb vitaminhoz, napsütéshez, mozgáshoz jut.

Egy vizsgálat során megállapították, hogy azok között, akiknek magasabb a D-vitamin szintje a vérben, 50 %-kal ritkább az influenza – és más vírusos betegségek – előfordulása, mint akinél ez a szint alacsony, illetve ha már megbetegedtek, a betegség rövidebb ideig tartott és enyhébb lefolyású volt.
Az immunrendszer teljesítőképességéhez a következő vitaminok járulnak hozzá: C-vitamin, D-vitamin, A-vitamin, karotinok, E-vitamin, B-vitaminok és folsav. Valamint fontos még a megfelelő vas mennyiség bevitele, probiotikumok és Echinacea alkalmazása.

Természetesen az influenza elleni védekezés alapkövei még mindig a gyakori kézmosás és az egészséges életmód.